sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Koivusaaren ennakkotehtävä

Näyttää siltä, ettei internetmarkkinointi videon avulla ole vielä oikein löytänyt kuosiaan: osassa yrityksissä tehdään videoita kuten 1980-90-luvun kulta-aikaan. – Siis kuvataan, pökätään tuotos nettiin omille sivuille ja unohdetaan loput.

Täydet pisteet!

Mielestäni aiemmin blogissani esittelemä ”Kännissä olet ääliö” –kampanja toteutti onnistunutta videonkäyttöä. Video oli siinä yksi työkalu. Näkemäni klippi oli seisauttava ja riittävän nopea (aikuisille ehkä liiankin nopeita?). Se oli sijoitettu kampanjasivuston lisäksi YouTubeen, joihin muun markkinoinnin keinoin ohjattiin.

Hieno kunta, mutta itku tuli…

Toinen esimerkkini ei ollut meikäläisen makuun: Inarin markkinointivideo. Tiedän, että sen ruotiminen ei ole aivan tehtävänannon mukaista, mutta en malta olla kommentoimatta muutamaa asiaa.

Videon julkaisemista koskevassa tiedotteessa kunnan edustaja kertoo, että videolla halutaan luoda positiivista mielikuvaa Inarista ja edistää alueen matkailua. Viestintä- ja yhteistoimintapäällikön mukaan markkinointivideota aiotaan käyttää mm. työntekijähaussa tai matkailupalveluiden esittelyssä. Kuolettavan tylsää?

Inarin-kaltainen vahva luontoalue on onnistuttu lätistämään miksi tahansa Suomen kunnaksi, jossa on vettä, metsää ja muutama poro. Alkuliplatuksen ja karmean vesijettiajelijan jälkeen ollaan niin ”moderneja ja dynaamisia” että! Siidasta ei varmasti kukaan ymmärrä, että se on paikka, jonne voi mennä. Videon puolivälissä käsikirjoittaja yhtäkkiä havahtuu huomaamaan ”ai-juu-voihan-meillä-nauttia-luonnostakin”, kunnes yhtäkkiä kesken kaiken ponkastaan lentokentälle.

Jotenkin minua aina tökkii elävän kuvan ja still-kuvien epämääräinen sekoittelu. Ja se että kesä ja talvi tulevat päämääärättömässä sekamelskassa. Kuntatiedottajan mukaan itävaltalaisen tuotantoyhtiön avulla haettiin kansainvälistä näkökulmaa. Huh-huh, siellä on täytynyt olla tuottajana, joku joka vihaa Inaria. Viimeinen niitti on ollut venyttää video niin pitkäksi, että takuuvarmasti puolet katsojista nukahtaa tyhjällä kylänraitilla kopsottavien porojen kohdalla.

Markkinointivideo on nähtävillä internetissä Inarin kunnan omilla nettisivuilla, lappi.fi -sivustolla ja Vimeo -palvelussa. – Siis missä…? No, oli mikä oli, Vimeosta sitä ei ainakaan enää löytynyt.

1 kommentti: