lauantai 1. toukokuuta 2010

Markkinointia ennen ja nyt

Paul R. Smithin 1990-l kehittämä markkinointimalli esittelee prosessoidun tavan suunnitella markkinointia sekä toteuttaa suunnitelma ja arvioida toteutusta. SOSTAC- mallissa on kuusi vaihetta:

S = Situation - Missä tilanteessa olemme nyt (tilanneanalyysi)?
O = Objectives - Missä haluaisimme olla (tavoiteasetanta)?
S = Strategy - Miten tavoitteeseen päästään (yleiskuva)?
T = Tactics - Miten toimimme käytännössä (taktinen suunnitelma)?
A = Action - Toiminta (kuka tekee, mitä ja milloin)?
C = Control - Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä (prosessin kontrollointi, mittaus ja kehittäminen)?

Mallin vahvuus on sen systemaattisuus ja yksinkertaisuus: kaikki vaiheet huolellisesti läpikäymällä on tuloksena väkisinkin varsin kokonaisvaltainen suunnitelma. Yleisvaroitus kuitenkin kuuluu, että se ei saa olla pelkkä listaus toiveista vaan yksityiskohtainen, kontrolloitava ja arvioitava toimintaa ohjaava suunnitelma. Samanaikaisesti on varmistuttava henkilö-, raha- ja aikaresursseista.

Malli on edelleen ajankohtainen. Perusasiat tulee olla mietittynä eikä kannata lähteä haulikolla roiskimaan sähköisenkään markkinoinnin maailmaan. Internet-aika on tuonut markkinointiin omia haasteita, joista seuraavassa muutama.

Uudenlaiset pelinappulat

Sähköinen markkinointi tarjoaa käytettäväksi kokonaan uusia työkaluja. Varsinkin sosiaalinen media on väline, jollaista ei nykymittakaavassa vain ennen ole ollut olemassa. Useimmat sähköisen markkinoinnin työkaluista mahdollistavat asiakkaan tavoittamisen teoriassa 24h paikasta riippumatta, kun käynny kaikkine sovelluksineen kulkee mukana taskussa.

Markkinointi on harvoin ilmaista, mutta nyt liki ilmaisiakin välineitä on käytettävissä, jos osaamista riittää. Kohderyhmien miettiminen on entistäkin hyödyllisempää: erikoistuotteiden/ palveluiden markkinoinnissa pieniäkin kohderyhmiä voidaan tavoittaa järkikustannuksin. MUTTA: henkilö- ja aikaresurssit tulee edelleen löytyä kuten ennenkin.

Tehoja toimenpiteisiin

Markkinointi on yhä kokonaisvaltaisempaa: se voidaan prosessoida asiakkaan ensihuomioin herättämisestä aina jälkimarkkinointitoimenpiteisiin ja kytkeä joka vaiheeseen automatisoituja yhteydenottoja. Ja sitten vaan pitämään huolta kanta-asiakkaasta ja tarjoamaan tilaisuuksia uusintaostoihin! Markkinointi on muuttunut luonteeltaan vuorovaikutteiseksi.

Myös markkinoinnin onnistumisen mitattavuus on usein entistä kätevämpää. Esimerkiksi aktivoivan toimenpiteen aikaansaama välitön ostokäyttäytyminen on helposti mitattavissa reaaliajassa.

Kauhun tasapaino?

Markkinointi on yhä nopeampitempoisempaa. Toimenpiteet tulee ajoittaa oikein ja niitä on tehtävä rinnakkain.

Viraaliefekti voi aiheuttaa lumivyöryefektin tiedonkulkuun. Toisaalta on muistettava, että se on kaksiteräinen miekka: se voi levittää tehokkaasti negatiivista viestiä, jota on vaikea hallita. Kun vanha markkinoinnin oppikirjani (Hallamaa, Karhu, Viljanen: Yritystoiminta hotelli- ja ravintola-alalla 1990) sanoo, että tyytyväinen asiakas kertoo hyvistä kokemuksista 3-5 henkilölle ja huonoista 6-8:lle, voidaan nuo luvut nyt korottaa potenssiin ”koko maailmalle”.

Tämä bloggaus on Matkailun sähköinen liiketoiminta -opintoihini liittyvä tehtävä nro 3

1 kommentti:

  1. Tuo on niin totta, että asiakkaan kertomat viestit leviävät helposti koko maailmalle, niin huonot kuin hyvätkin. Mielenkiintoista olisi tietää, ovatko Internetissä välittyvät viestit samassa suhteessa kuin ennen. Ehkä, sillä ainakin Facebookissa on jo "Stop whining" -ryhmiä :)

    VastaaPoista