keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Visio versus sähköisen liiketoiminnan suunnittelu

Yrityksen visio on se alusta, jonka päälle sähköisen liiketoiminnan strategia rakentuu. Eli vision ja liiketoiminnallisten tavoitteiden tulee olla määritetty ennen kuin voidaan suunnitella sähköisen liiketoiminnan strategiaa. Toisaalta on hyvä muistaa, että sähköinen maailma tarjoaa mahdollisuuksia kokonaan uuden liiketoimintamallin kehittämiseksi. E-strategiaa varten tulee miettiä vastaukset ainakin seuraaviin tuttuihin kysymyksiin:

1. Miksi? Mikä on sähköisen liiketoiminnan tarkoitus? Miten tämä tukee yrityksen koko toiminnan tarkoitusta eli toiminta-ajatusta?
2. Kenelle? Tavoitellaanko nykyisiä vai uusia asiakkaita? Ovatko asiakkaat kuluttajia vai yrityksiä? Kotimaassa vai ulkomailla? Kulutusprofiili?
3. Mitä? Mitä tuotteita ja palveluja tarjotaan ja mitä niistä kerrotaan?
4. Miten? Millaisia resursseja toteutus vaatii? Missä aikataulussa? Mitä uusia yhteistyömahdollisuuksia on? Ketkä ovat kilpailijoita?

Ja suunnittelun työkaluna voi hyödyntää aiemmin tässä blogissa esiteltyä SOSTAC-mallia.


Tämä bloggaus on vastaus Matkailun sähköinen liiketoiminta -opintoihini liittyvään Kirsi Mikkolan antamaan tehtävään 1

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti